واقعیت مجازی چه تأثیری بر صنعت خودرو خواهد داشت؟
انتشار: دی 23، 1400
بروزرسانی: 24 آذر 1404

واقعیت مجازی چه تأثیری بر صنعت خودرو خواهد داشت؟

واقعیت مجازی چه تأثیری بر صنعت خودرو خواهد داشت؟

در همان زمان پیکان همچنان با تولید ۷۷ هزار دستگاه در سال به رکورد پیش از انقلاب خود نزدیک می شد. در سال ۲۰۰۸، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران آگهی داد که ۵۴٪ تولیدات خودروی ایران متعلق به سایپا و ۴۶٪ آن متعلق به ایران خودرو است. با اینکه هر دو شرکت در بورس اوراق بهادار تهران فهرست شده اند اما هنوز دولت صاحب ۴۰٪ هر دو شرکت است. در ژولای ۲۰۱۰، دولت ۱۸٪ سهام ایران خودرو و سایپا را با قیمت ۲ میلیارد دلار فروخت و سهام خود را در هر دو شرکت به ۲۰٪ رسانید.

  • در این زمان حباب قیمت در سهام گروه خودرویی در حال شکل گرفتن است و به زودی سهامداران را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • شایان ذکر است به منظور دستیابی به اهداف مناسب، نیاز به اسقاط حداقل ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو می باشد.
  • فولاد یک ماده بسیار قابل بازیافت است و درصد قابل توجهی از فولاد مورد استفاده در خودروسازی از فولاد بازیافتی تامین می شود.
  • معمولا هر کشوری با این شرکت خودرو سازی آن \xa0شناخته می شود به طور مثال آمریکا با فورد و ژاپن با تویوتا معروف شده است، صنعت خودرو سازی پیونگ وا نیز معرف کشور کره شمالی است.
  • تحولات فناورانه در صنایع و حوزه های مختلف در هر جامعه ای برای اجرای موفقیت آمیز نیاز به توسعه مدل های کسب و کار نوآورانه و اجرای آن ها در ابعاد پایلوت جهت شناسایی توانمندی های داخلی، ارزیابی نیازمندی ها، نحوه مشارکت بازیگران، نحوه تامین مالی و … دارند.
  • همان طور که می دانید صنعت خودروسازی در میان پرسودترین صنایع مختلف در دنیا است.

صنعت خودرو در ایران با توجه به جمعیت بالای آن از سود بسیار خوبی برای تولید کنندگان آن بهره مند می باشد. صنعت خودروسازی در ایران وابستگی خارجی بالایی دارد به طوری که ساخت قطعات در کشور توجیه اقتصادی ندارد. امروزه تجارت بین المللی جهانی شده است؛ این بدین معناست که می توان قطعات و مواد را با نرخ های بسیار ارزان تر در سطح بین المللی حمل کرد و هر تولید کننده یا ارائه دهنده خدمات خودرو می تواند دقیقاً آنچه را که نیاز دارد خریداری کند. بدین صورت که تولیدکنندگان و توزیع کنندگان به کمک سیستم های پیشرفته قطعات بسیار پیچیده مورد نیاز در سطح جهانی را جستجو کرده و شرکت های متخصص این قطعات را برای مونتاژ، به هر نقطه از کره زمین ارسال می کنند. محقق گشتن این موضوع تنها با توانمندسازی خط تولید و بهبود کیفیت، تنوع بیشتر محصولات، کاهش هزینه ها، کشف فرصتهای ورود به بازار و به خصوص ارتقای خدمات پس از فروش میسر می گردد. با وجود تحریم های اتمام ناپذیر که عرصه را بر ایران تنگ و دسترسی به تکنولوژی های روز دنیا را سخت کرده است، برای جهش صادرات خودرو کشورمان، نیاز است تا بستری برای همکاری های بین المللی در صنعت خودرو ایجاد شود.

قیمت فروش نقدی محصولات مدیران خودرو (مهر

برنامه فوق شامل کلیه حلقه های زنجیره ارزش شامل طراحی، تکوین، مهندسی، تامین، تولید، فروش و خدمات پس از فروش می شود. تولید خودرو ممکن است افزایش پیدا کند ولی زیان انباشته شرکت های ایران خودرو و سایپا به 130 هزار میلیارد تومان رسیده است. حتی گفته شده که زیان انباشته این شرکت ها در سال 1402 به 200 هزار میلیارد تومان خواهد رسید. البته شرکت های خودروساز، باید کارهای مدیریتی و بهره وری انجام بدهند ولی در شرایط فعلی مملکت ما، انجام خیلی از این کارها امکانپذیر نیست.

تدوین میثاق نامه ساپکو و شبکه تامین ایران خودرو با رویکرد افزایش کیفیت قطعات و ارتقای رضایت مشتریان

• کرمان موتور با مونتاژ محصولات برند چینی جک، با تولید بیش از 12 هزار و 600 دستگاه خودرو در جایگاه دوم • گروه خودروسازی بهمن اخیرا با ریبرندینگ محصولات چینی سه محصول "دیگنیتی، فیدلیتی و اکسنت" و تولید هزار و 716 دستگاه خودرو در جایگاه سوم تولیدکنندگان خصوصی قرار گرفته اند. حال طبق میزان تولیدات کشور طی سال های 1396 الی 1399، درمی یابیم روند تولید داخلی انواع خودروهای سواری توسط تولیدکنندگان، با نرخ رشد مرکب منفی 13 درصد کاهش یافته که با توجه به سند چشم انداز 1404 و هدف تولید 3 میلیون خودرو داخلی، نیاز به بالا بردن ظرفیت های تولید طی 3 سال 1401 تا 1404 وجود دارد. بزرگ ترین تولیدکنندگان خودرو از نظر تعداد، به ترتیب چین، ایالت متحده، ژاپن، آلمان و کره جنوبی هستند. چین در حالی با تولید بیش از 20 میلیون دستگاه خودرو در سال (بیش از 2 برابر ایالت متحده و یا ژاپن) در جایگاه اول قرار دارد که تیراژ تولید خودرو در این کشور در شروع قرن جدید تنها 2 میلیون دستگاه بوده است. جالب است بدانید تعداد خودرو های تولید شده در ایران نیز در اوج رونق تولید، قریب به 1.7 میلیون دستگاه بوده است که البته در سال 1399 این عدد به کمتر از 1 میلیون دستگاه تنزل پیدا کرده است.

بر اساس تحلیل روزنامه انگلیسی از صنعت خودرو ایران و بازار آشفته آن، تمام مشکلات فعلی ریشه در روابط سیاسی دارند. سیاست سایه پررنگی روی اقتصاد انداخته و صنایع مختلف از جمله خودروسازی که به ورود قطعات خارجی و نقدینگی بالا برای تولید نیاز دارد، تحت الشعاع اختلافات سیاسی قرار گرفته اند. صنعت خودروسازی ایران تنها در صورتی بهبود می یابد که بتواند محصولات خود را به خارج از کشور صادر کند، هرچند این موضوع با توجه به تحریم ها و سیاست های بین المللی، چندان امکان پذیر به نظر نمی رسد. مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، به واردات خودروهای کارکرده اصرار کرد و گفت مجلس و دولت برای تنظیم بازار خودرو به واردات آن ورود کرده است، ۱۵ کشور اروپایی، عربی و آمریکایی واردات خودروهای کارکرده را انجام داده است بنابراین این روش متعارف بوده است. در قانون واردات خودروی کارکرده وجود دارد اما برخی محدودیت ها ورود این خودروها را قفل می کند، با این حال باید گفت با واردات خودروهای کارکرده ارز کمتری مصرف می شود و در بازه زمانی کوتاه مدتی می توان آثار واردات خودرو بر بازار داخل را مشاهده کرد. در حال حاضر قیمت خودروهای خارجی ۸ برابر قیمت آن در کشورهای همسایه است که با واردات خودرو می توان این موضوع را مدیریت کرد.