بروزرسانی: 24 آذر 1404
صنعت خودروسازی ویکی پدیا، دانشنامهٔ آزاد
صنعت خودروسازی ویکی پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اما این اوضاع و احوال دیری نپایید و خروج آمریکا از برجام با نوسانات نرخ ارز در بهار ۹۷ دست به دست هم دادند و صنعت خودرو را بیش از هر زمان دیگری متضرر کردند. پیش از انقلاب اسلامی بازار خودرو رقابتی تر و واردات آزاد بود و ایرانی ها از روابط سیاسی بازتر و قدرت خرید بالاتری بهره مند بودند به گونه ای که این وضعیت جنرال موتورز را به سرمایه گذاری در ایران و تاسیس اولین خطوط تولید پیشرفته خارج از آمریکا تشویق کرد. دوره انحصار در صنعت خودرو توسط خودروسازان داخلی و به ویژه دولتی به سر می رسد و دوران شکستن مرزهای تجاری فرارسیده است، اما در این احوال همچنان خودروسازان ما چون کبک سر در برف دارند و خاطرات طلایی عصر مونتاژ و انحصار را در رویاهای آینده شان می پرورانند. با پیوستن به خشکی بی گمان ناقوس مرگ بسیاری از خودروسازان به ویژه آنهایی که هنوز در آستانه افتتاح هستند به صدا در می آید.
- ارزش ریال نسبت به سال گذشته حدود یک سوم شده و خودرو نزد مردم، به عنوان یک کالای سرمایه ای در نظر گرفته می شود که خرید آن، بهترین روش برای مقابله با تورم ۴۹ درصدی به حساب می آید.
- در این صورت فرایند فعلی تعیین مدیران ارشد بنگاه ها و سلسله های بعدی از لابی پشت صحنه و بعضا شبانه دولتی ها (وزیر صمت، دفتر رییس جمهور و ...) با افرادی خاص، خارج شده و با کمک هیاتی متشکل از خبرگان و در طی فرایندی سالم و تحت نظارت و نقد، مناقصه ملی برگزار می گردد.
- فناوری های مدیریت زنجیره تامین به صنایع امکان می دهند تا مواد و قطعات ورودی و خروجی خود را به دقت نظارت کرده و تایید کنند که به موقع دریافت می شوند.
- از دیگر تغییرات مهمی که در صنعت خودرو به وجود آمده است این است که خودروسازان از فروشنده سخت افزار[۳] به ارائه دهنده خدمات دیجیتال[۴] تبدیل شده اند؛ یعنی قبلا فروشنده محض سخت افزار بوده اند اما امروز در کنار سخت افزار، سرویس های دیجیتال مختلفی نیز ارائه و از آن کسب درآمد می کنند.
- آیا فکر می کنید با استناد به این ادعا می توان مشخص کرد چه کسی مقصر است؟ برای چنین مواردی کشور ها باید راه حلی اساسی اتخاد کنند، برای همین یکی از راه حل های ارائه شده در اکثر ایالت ها این است که مسیر خودروهای خودران با خودروهایی که افراد آن ها را هدایت می کنند جدا باشد.
- در این زمینه، خودروسازان مدل های واقعیت مجازی آخرین ساخته های خود را برای دستیابی به مخاطبان بیشتر به مشتریان ارائه می کنند.
حالا این جنجال برای چه بود؟ پراید سابقه تولید در کره جنوبی و آمریکا به عنوان خودرو صادراتی یا به صرفه و اقتصادی درون شهری کم مصرف شناخته می شد. در مقابل اما پژو ۴۰۵ لقب خودرو برگزیده اروپا در سال ۱۹۸۸ را دریافت کرده بود و کمی هم از پراید گران تر، ایمن تر و البته بزرگ تر بود. اما نقطه ضعف مهم صنعت خودرو ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، ساختار مونتاژ محور آن بود. بدین صورت که تقریبا هیچ قطعه خودرویی در ایران تولید نمی شد و برای مونتاژ یک خودرو ورادات قطعات حرف اول را می زد. صنعت خودرو به عنوان یک الگوی کسب و کار وارد قرن ۲۱ شد اما اصول آن، با آن چه که در اوایل قرن بیستم بود، تفاوت چندانی نکرده است.
برگزاری مزایده فوق العاده خودروهای سبک و سنگین وارداتی از ۲۳ مهرماه
پارسمدیر بزرگترین وب سایت ویژه دانشجویان و پژوهشگران تحصیلات تکمیلی مدیریت و مهندسی صنایع است.
قیمت تولیدات ایران خودرو در بازار +جدول
آنچه که در این زمینه بیشترین اهمیت را دارد عمل به برنامه اعلام شده از سوی نهادهای تصمیم گیر است. اینکه ما از سویی باید استانداردهای 85 گانه خودرو را رعایت کنیم و از سوی دیگر خودروهایی با قیمت کمتر از 20 هزار یورو به کشور وارد کنیم قطعا نیاز به بررسی های جدی دارد. با توجه به این مقررات تعداد خودروهایی که امکان وارد شدن به ایران را دارند محدود می شود اما قطعا در بازار نمونه هایی برای ورود به کشور وجود خواهد داشت که البته فعالان در این بازار باید نظر نهایی را در رابطه با آنها ارایه کنند. یکی از مهم ترین مشکلات صنعت خودروسازی، نبود استراتژی بلندمدت و آینده شفاف و روشن برای سرمایه گذاری است. به طورکلی به دلیل وابستگی شدید لایه مدیریتی خودروسازان بزرگ به ساختار دولتی، بخش بزرگی از بدنه مدیریتی با تغییر دولت ها، تغییر می کند و لذا عمده سیاست های اعمالی در این صنعت، عمر چهار یا حداکثر هشت ساله دارند.
دهه ۹۰؛ اوج گیری واردات و توقف ناگهانی!
اما با خروج آمریکا از برجام، پژو، سیتروئن، رنو، اسکانیا، ولوو، هیوندایی و کیا، همکاری با ایران را کاملا قطع کردند و چین نیز همکاری خود را به حداقل رسانید. به دلیل محدودیت های تولید داخلی، بخشی از نیازهای بازار از طریق واردات تامین می شود. در این زمان صنعت خودرو در حال عبور از اولین رکود خود بود و این موضوع با ورود پراید به کشور میسر شد و اولین واردات خودرو پس از انقلاب از طریق شرکت سایپا انجام شد. در پایان می توان گفت خودروسازی به عنوان یکی از مهم ترین صنایع در کشور های متفاوت، مورد حمایت اغلب دولت های آن کشورها می باشد. به طور مثال ایران خودرو و سایپا در کشور خودمان مورد حمایت دولت بوده و با توجه به خصوصی بودن آن، دولت از آنها حمایت های بی نظیری را انجام داده است. برای همگام شدن با نیازهای فردای این صنعت و برآوردن تقاضا، باید به روزرسانی هایی در سراسر صنعت پیاده کرد و زیرساخت های سیستم لجستیکی را ارتقا داد.