بررسی صنعت خودرو و نکات مرتبط به این صنعت
انتشار: مرداد 26، 1401
بروزرسانی: 24 آذر 1404

بررسی صنعت خودرو و نکات مرتبط به این صنعت

بررسی صنعت خودرو و نکات مرتبط به این صنعت

همکاری با پژو از ابتدا تصمیم درستی نبوده و با این کار دست خود را بستیم و نتوانستیم از از اهرم بازار استفاده کافی را ببریم. مخالفت مجلسی ها با ورود خودروسازان خارجی تاریخ بلندی دارد و این اولین بار نیست که بهارستانی ها علیه خودروسازان خارجی موضع می گیرند. زمانی که پژو در دهه ۸۰ با پلتفرم مشترک X۹۰ به ایران آمد، مجلسی ها با آن مخالفت جدی کردند. گرچه رنو کار خود را در ایران آغاز کرد اما تاخیر در آغاز کار سبب شد که بسیاری از اهداف رنو در ایران محقق نشود.

  • ۱- با تاسیس صندوق پروژه هم مشارکت سرمایه گذاران خرد مردمی را جذب کرد و هم کمک تشویقی دولت (مثلا نیمی از بودجه) را از این طریق، کارامد و اثربخش نمود و نیز کنترل پروژه ها و هزینه ها بدقت و شفافیت به انجام برسد.
  • شرکت ویمو همکاری هایی را با چندین شرکت دیگر مثل ولوو، رنو، نیسان، میتسوبیشی برای تجهیز خودروهای تولید آنها به فناوری هدایت خودکار آغاز کرده و احتمالاً به زودی محصولاتی از سوی این شرکت ها با این قابلیت به بازار عرضه خواهد شد.
  • با توجه به چالش های موجود در صنعت خودروسازی کشورمان مانند افزایش چشمگیر قیمت مواد اولیه و قطعات تولیدی، قیمت فروش قطعات خودرو، بحران نقدینگی موجود و مشکلات تامین مواد اولیه و قطعات نیمه ساخته داخلی و خارجی؛ بسیار مهم است تا با بهبود سیستم لجستیکی راهبردهای جدیدی برای مقابله با این چالش ها بیابیم.
  • شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) به نمایندگی از وزارت صنعت شاخص های مختلفی را از کیفیت محصولات و خدمات در صنعت خودرو ارزیابی می نماید یکی از این شاخص ها که مشابه آن در خارج از کشور نیز توسط موسساتی ارزیابی و منتشر می شود شاخص مطالعه کیفیت اولیه یا IQS است.
  • به گزارش رکنا، اگر بخواهیم به کیفیت پایین خودروهای تولیدی بپردازیم ابتدا لازم است برای نمونه برخی نظرات کاربران رکنا درخصوص برخی خودروهای تولید داخل را بخوانیم و سپس دلایل آن را واکاوی کنیم.

زیرا آن سایه امنیتی و سیاسی که بالای این سفره قرار دارد اجازه مطالبه گری را نمی دهد و در این وضعیت نه تنها از مطالبه گر تقدیر نمی شود بلکه مطالبه گر متهم است. سال هاست که کارشناسان می گویند صنعت خودرو ایران دچار یک مافیای پیچیده و فساد گسترده است؛ مافیایی که از نگاه بسیاری از کارشناسان، به بهانه دور زدن تحریم ها و به دلیل بازار انحصاری و رانت گسترده و عدم نظارت، شکل گرفته است. اکنون که مدل های جدید ایرانی در آستانه عرضه به بازار روسیه هستند، مشارکت با "اوتو واز" در افق دیده می شود تا هر دو شرکت خودروسازی ایرانی و روسیه تولیدات داخلی را همچنان در جاده ها نگه دارد. امروزه خودروسازان جهت بهبود کیفیت هوا و توسعه خودروهای گوناگون که در آنها سوخت های جایگزین با منابع پایدار سرمایه گذاری بسیاری کرده اند که از جمله می توان به استفاده از فناوری هیبرید و استفاده همزمان از موتورهای بنزینی / موتورهای دیزلی و برقی اشاره کرد. وضعیت خودروهای تولیدی نشان می دهد ضریب تعویض قطعات آن به شدت افزایش یافته، قطعاتی که با عمری پایین، زود مستهلک می شوند و نیازمندِ تعویض می شوند. در این شرایط تعویض قطعات با قطعه چینی مزید بر علت شده به نحوی که بسیاری از خودرو های تولید داخل از لحاظ کیفی با اُفت قابل توجهی همراه شده اند.

صنعت خودرو گرفتار قیمت گذاری دستوری است

در تحلیل روزنامه انگلیسی از صنعت خودرو ایران همچنین آمده که دولت برای بهبود وضعیت، واردات خودرو را آزاد کرده و همین طور در حال بررسی ورود خودروهای کارکرده به بازار است. صنایع دفاعی کشور هم حاضر به همکاری شده اند و در بخش تولید قطعاتی همچون ایربگ و ECU فعالیت می کنند. ارزش ریال نسبت به سال گذشته حدود یک سوم شده و خودرو نزد مردم، به عنوان یک کالای سرمایه ای در نظر گرفته می شود که خرید آن، بهترین روش برای مقابله با تورم ۴۹ درصدی به حساب می آید. با تبدیل ماهیت مصرفی خودرو به ماهیت سرمایه ای و کمیاب، قیمت آن به طور غیرقابل باوری در مقایسه با سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است. به عنوان مثال، جدیدترین مدل پژو ۲۰۶ مونتاژی در حال حاضر قیمتی حدود ۵۲۰ میلیون تومان دارد که تقریبا ۱۵ برابر بیشتر از زمانی است که تحریم ها هنوز سایه سیاه خود را روی صنعت خودرو ایران نینداخته بودند. یک کارگر در ایران، با پس انداز کامل ۵ سال حقوق خود می تواند پژوی ۵۲۰ میلیون تومانی را خریداری کند.

ریشه یابی دلایل ضعف های کیفی صنعت خودرو:

در سال 86 تا 90 مواردی به عنوان راهبرد کیفیت و جایگاه صنعت خودرو در این باره تعریف و مشخص شد اما به دلیل دولتی بودن صنعت خودرو این موارد پیگیری و اجرایی نشد به طوری که امروز فاصله زیادی با جایگاه تعریف شده در زمینه کیفیت صنعت خودرو داریم. این موارد در سند چشم انداز صنعت خودرو پییش بینی شده بود به طوری که در این سند استاندارد سوخت خودرو بر اساس استاندارد روز اروپا پیش بینی و هدف گذاری کاهش ایرادات در هر خودرو به یک مورد بود. این در حالیست که هم اکنون در خودروسازی خصوصی ایراد هر خودرو یک به چهار و در خودروسازی دولتی یک به بیش از سه است در حالی که در دنیا این عدد یک بوده و هدف گذاری کیفیت در صنعتت خودرو نیز دستیابی به یک ایراد در هر خودرو است که در صورت خواستن، تحقق آن امکانپذیر است. انجمن خودروهای اتحادیه اروپا خواستار اقدام فوری در مورد قوانین تجاری پس از برگزیت شد. گروه صنعت خودروی اروپا دیروز اعلام کرد که اتحادیه اروپا و بریتانیا باید اقدامات فوری را برای به تعویق انداختن قوانین مربوط به خودروهای برقی معامله شده بین این اتحادیه و بریتانیا انجام دهند که باعث ایجاد تعرفه های ۱۰درصدی می شود. پس از وقفه چند ساله در واردات خودرو به ایران، در حال حاضر سایپا نخستین شرکتی است که موفق به ترخیص محصولات وارداتی شده و در حال تحویل دادن آن ها به مشتریان است.

نکته ای که باید در مورد قالب سازی پلاستیک بدانید

همان طور که مشاهده می کنید سهام گروه خودرویی در سال ۱۳۹۹ به بالاترین قیمت خود رسید و کمی بعد سقوط کرد اما بیایید جایگاه آن را بعد از سقوط با جایگاهش قبل از رشد مقایسه کنیم. شاید بهتر است اصلا کلمه «سقوط» به کار برده نشود و «اصلاح قیمت» صحیح تر باشد، چرا که این سهام همچنان در سود است. این موضوع می تواند متاثر از پیوستن مردم به بورس، افزایش تعداد معاملات یا خبر بازگشتن آمریکا به برجام باشد.