بروزرسانی: 24 آذر 1404
صنعت خودرو، یک صنعت رفاقتی شده است و فقط مردمی ضرر می کنند که سر این سفره نیستند!
صنعت خودرو، یک صنعت رفاقتی شده است و فقط مردمی ضرر می کنند که سر این سفره نیستند!
نظر به اهمیت این صنعت در مطالعات پژوهشگران مدیریت، در این مقاله کوشش می شود تا به تعریف، تاریخچه و کلیات صنعت خودروسازی در ایران و جهان اشاره شود. صنعت خودروسازی (Automotive industry) شامل گستره ای از سازمان ها و شرکت هایی است که در زمینه طراحی، توسعه، تولید و فروش لوازم نقلیه موتوری فعالیت می کنند. مجموعه شرکت هایی که در طراحی، ساخت، بازاریابی و فروش وسایل نقلیه موتوری دخیل هستند، بخشی از این صنعت هستند. ۱-۴- عدم امکان همکاری مشترک با شرکتهای معتبر بین المللی در حوزه خودروسازی، قطعه سازی، طراحی ومهندسی. این نکته از این جهت حایز اهمیت است که در هیچ جای دنیا محصولی مثل خودرو با سطح تکنولوژی و دانش مورد نیاز بدون همکاری چندین و چند شرکت متخصص در کشورهای مختلف امکان طراحی و تولید ندارد.
- در حال حاضر شرکت های خودروساز مدت هاست که از فناوری اطلاعات برای افزایش بهره وری، دستیابی به بازارهای جدید و همچنین بهینه کردن زنجیره تامین خود استفاده می کنند.
- در این مقاله ضمن نگاهی بر وضعیت کنونی صنعت خودروسازی در ایران و مطالعه موردی زنجیره تامین و لجستیک در صنعت خودروسازی، به شرح چشم اندازی از صنعت خودروسازی با تکیه بر لجستیک میپردازیم.
- همانند ایران خودرو، بسیاری از تولیدات شرکت خودروسازی "آوتوواز" روسیه نیز بر اساس فناوری رنو است و همین مساله ارتباط بین دو کشور در شرایط تحریمی را جذاب تر می کند و این همکاری البته صرفا یک طرفه هم نیست.
- خودروهایی که بی اغراق در اولین حضورشان، با موجی از مشکلات فنی و ایمنی روبه رو می شدند.
- به جرات می توان گفت که یکی از شگفت انگیز ترین \xa0انواع \xa0خودرو های تولیدی شرکت پیونگوا خودروی \xa0Poggugi4WD \xa0مدل کراس اوور است و از ترکیب دو مدل \xa0هیوندا سانتافه و کیا سورنتو تشکیل شده است.
- ورود جدی اپل به صنعت خودرو و عرضه خودرویی از سوی این شرکت این بیم را به همراه دارد که باز هم شاهد شکل گیری اکوسیستمی بسته برای مشتریان این شرکت باشیم و این خودش می تواند به شکل گیری یک حوزه انحصاری جدید منجر شود.
به عبارت دیگر می توان گفت این گروه از خریداران واقعی باید خودروی مورد نیاز را از افرادی بخرند که واجد شرایط فوق بوده و توانستند از کارخانه خودروی نو خریداری کنند. عملا با اعمال محدودیت های خرید بخش عمده ای از افراد به واسطه گر برای فروش خودرو تبدیل شده اند و بدین صورت یکی از بزرگ ترین سدهای کاهش قیمت خودرو در بازار ایجاد شده است. تبعات و خسارات محدودیت های انرژی برای صنایع و مخصوصا صنعت خودرو از دو منظر تولید و توسعه تکنولوژی قابل بررسی است. در شرایط فعلی می توان گفت تولید قطعات ریخته گری و فولادی و حتی سایر صنایع مرتبط با خودرو تحت تاثیرکاهش ۱۰ درصدی تولید در بازه زمانی که با قطع انرژی مواجه هستند، قرار گرفته است.
۲-سیاستگذاری، مالکیت و مدیریت بنگاه
اگر بخواهیم کارکرد و مفهوم خودروهای خودران را توضیح دهیم باید بگوییم این اتومبیل ها از تجهیزات و امکانات متعددی برخوردارند که اصلی ترین آن سیستم تشخیص موانع و هدایت خودرو است. این قسمت ها از امکانات دقیق و حساسی ساخته شده اند، مانند دوربین فیلم برداری برای تشخیص مسیر و رادار های لیزری که برای بررسی محیط کاربرد دارند. واقعیت مجازی با انتقال فرآیند های دستی به واقعیت مجازی، ساخت خودرو را آسان تر می کند و به متخصصان این امکان را می دهد تا عیوب احتمالی و نقاط قوت خودرو های خود را به صورت سه بعدی در واقعیت مجازی ببینند. توسعه نقش ها و فناوری ها در هر صنعت و سازمانی نیاز به ارزیابی های دقیق فناورانه، شناخت وضع موجود و تدوین نقشه راهی دقیق جهت نیل به اهداف و چشم اندازهای ملی و سازمانی دارد.
علی لاریجانی: انقلابیِ کاسب کار می گوید ما انقلابی هستیم و همه پُست ها را باید ما بگیریم
اگرچه چند سالی است که ماشین های الکتریکی تولید شده اند، اما با کاهش منابع اولیه تولید باتری های لیتیومی در این قسمت، به راه حل دیگری برای حمل و نقل آسان و سریع نیاز داریم. خودروسازان که در فضای رقابتیِ سنگین خواهان ارائه بهترین و با کیفیت ترین محصول به مردم هستند تلاش می کنند تا با استفاده از موادی مانند روغن خوراکی، گرافن و حتی هیدروژن منبع انرژی آینده صنعت خودرو را تامین کنند. در این بخش پیشنهاد هایی برای ورود به قطعه سازی دو خودروساز بزرگ کشور ارائه می شود. مفهوم پلتفرم ومکانیسم اثرگذاری آن بر صنعت خودرو در این بخش از گزارش مورد توجه قرار گرفته است.
۳۰۰ متخصص از طریق امریه سربازی در وزارت ارتباطات جذب می شوند
همچنین زنجیره تامین صنعت خودرو یکی از پیچیده ترین زنجیره های تامین به شمار میرود و نقش به سزایی در اشتغالزایی، رشد و رونق ارتباطات، تجارت و بوجود آمدن همکاری بین سازمان ها دارد. در این مقاله ضمن نگاهی بر وضعیت کنونی صنعت خودروسازی در ایران و مطالعه موردی زنجیره تامین و لجستیک در صنعت خودروسازی، به شرح چشم اندازی از صنعت خودروسازی با تکیه بر لجستیک میپردازیم. همچنین در این راستا راهکارهای بهبود سيستم لجستيكي صنعت خودروسازی و پتانسیل های موجود را بررسی میکنیم.